ANVÄNDARVILLKOR


1 BETALNINGSVILLKOR

Alla priser anges i SEK och inkl. 25 eller 6% moms.

I kassan kan du välja följande betalningsalternativ:

- Kort - korttransaktioner säkras via Stripe. 

- Klarna

- Förskottsbetalning via Swish eller insättning på bankgiro.

 

Vid hämtning i butik (under öppettid) samt på marknader går det bra att betala med Kort, Swish eller kontanter.

Alla priser är dagsaktuella och kan komma att ändras i framtiden. Aktuellt totalpris för din beställning summeras i kassan, inklusive eventuella avgifter för frakt, samt moms. Villkor för betalning anges även i kassan.

Jag reserverar mig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel i webshopen, exempelvis fel i produktbeskrivning, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer eller valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager.


1.1 PRISER

Alla priser är dagsaktuella och kan komma att ändras framöver - exempelvis vid ökade inköpspriser och/eller leveranskostnader.


-


2 LEVERANSVILLKOR

I Naturbodens webbshop säljs både fysiska och digitala produkter. De digitala produkterna som e-böcker levereras digitalt och har därav heller ingen fraktavgift.

Leveranstiden för de fysiska produkterna som skickas med post är normalt 1-5 vardagar. Om paketet går till postombud och ej löses ut och går i retur till mig, debiteras denna kostnad dig som kund. Paketet måste hämtas på postombud inom 7 dagar. Observera att om du ångrat ditt köp och vill returnera ditt paket, måste det kvitteras ut hos ombud och skickas tillbaka till Naturboden.

De digitala produkterna skickas omgående till din mailkorg. Vänligen kolla din skräppost om du inte fått mailet.

OBS!  Vid valt betalningsalternativ Swish eller bankgiro kan det ta upp till 12 timmar (oftast snabbare) efter inkommen betalning innan länken kommer till din mail.

Om leveransförsening uppstår meddelar jag dig detta genom e-post. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Jag kommer att göra allt jag kan för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen, exempelvis då min leverantör eller speditör inte kan fullfölja sitt åtagande till mig. 

 

Naturboden erbjuder följande leveransmetoder för de fysiska produkterna/böckerna:

2.1 POSTNORD SPÅRBART 

Detta alternativ erbjuds för alla fysiska varor som går att köpa i webbshopen. Försändelsen skickas hem eller om det inte är möjligt till närmaste ombud.

Fraktpriset är i dagsläget 69 kr.

Önskas SMS-avisering behöver ni ange mobilnummer vid utcheckning, om inget mobilnummer anges kommer aviseringar via e-post. I vissa fall skickar Postnord aviseringar per post. 

 

2.2 HÄMTAS I BUTIK 

Detta alternativ är alltid gratis. Skicka ett meddelande vid beställning om hämtning utanför butikens öppettider önskas.

Butiken Naturboden har säsongsöppet september - maj, söndagar kl 11-15.

Avvikande och utökade öppettider förekommer och aviseras via hemsidan och på sociala medier.

 

2.3 HÄMTAS PÅ MÄSSA ELLER MARKNAD (tillfälliga erbjudanden)

Detta alternativ erbjuds när Naturboden har inbokade mässor eller marknader och är alltid gratis.

-

3. RETURPOLICY

Var vänlig och kontakta mig via e-post: info@naturboden.se innan du returnerar några artiklar.

Då får du en retursedel skickat till dig via e-post, denna kan du sedan skriva ut och fästa på paketet för retur.

Du kan returnera produkten inom 30 dagar från leverans. Produkten måste vara i nyskick. Om produkten är förstörd eller använd kommer ingen återbetalning att ske. Se till att bifoga kontaktinformation när du returnerar en produkt (om du väljer att inte använda rekommenderad retursedel). Om möjligt, ange spårningsnummer samt en kort beskrivning av ärendet.

Naturboden föreslår att du införskaffar ett kvitto och ett paket-ID för returen från leverantören, eftersom det gör det lättare att spåra paketet om det skulle behövas. 

Jag kommer att återbetala giltiga returer. 


Digitala produkter återbetalas ej.

-

3.1 RETURFRAKT

Skicka din produkt till: Naturboden, Gransbergsvägen 26, 139 73 DJURHAMN. 

Du behöver betala för dina egna fraktkostnader för produkter du returnerar. Fraktkostnader återbetalas inte. Om du får en återbetalning kommer kostnaden för returen att dras av från återbetalningen. Undantag: om du utnyttjar ångerrätten inom 14 dagar eller om varan är uppenbart defekt vid ankomst står Naturboden för frakten. 

Om du skickar en artikel som är värd mer än 700 kr kan det vara en bra idé att använda en leveransservice som går att spåra, eller att köpa en fraktförsäkring. Jag kan inte garantera att jag kommer att få varan du returnerar.

-

3.2 ÅNGERRÄTT

Du har som privatperson rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar med full återbetalning.

Observera att ångerrätten inte gäller digitala produkter (E-böcker m.m.).

-

4. ÅTERBETALNINGSPOLICY

Min policy gäller i 30 dagar. Om det har gått mer än 30 dagar sedan ditt köp kan jag tyvärr inte erbjuda dig full återbetalning eller byte. Produkten får inte heller ha använts och måste vara i samma skick som när du fick den.

 

4.1 ÅTERBETALNINGAR

När din returnerade produkt har mottagits och kontrollerats, kommer jag att meddela dig via e-post. Jag kommer också att meddela dig om jag kommer att göra någon återbetalning eller ej.

Om returen godkänns, kommer återbetalning att ske automatiskt till ditt kreditkort eller via annan betalningsmetod inom ett visst antal dagar.

-

4.2 DELÅTERBETALNING

Det finns vissa situationer då jag endast gör delåterbetalningar (om tillämpligt): Böcker med tydliga tecken på användning; alla artiklar som inte är i ursprungligt skick, är skadade eller som saknar delar och det inte är vårt fel. Alla artiklar som returneras mer än 30 dagar efter leverans.

-

4.3 SEN ELLER UTEBLIVEN ÅTERBETALNING

Om du inte har fått någon återbetalning ber jag dig först kontrollera ditt bankkonto igen eftersom det oftast tar lite tid innan en återbetalning genomförs. Kontakta sedan ditt kontokortsföretag. Därefter din bank. Om du har gjort allt detta och fortfarande inte har fått din återbetalning är du varmt välkommen att kontakta mig på: info@naturboden.se.

-

4.4 BYTEN

Jag ersätter endast artiklar om de är defekta eller skadade. Om du behöver byta ut en artikel går det bra att kontakta oss på info@naturboden.se och skicka artikeln till: Naturboden, Gransbergsvägen 26, 13973 DJURHAMN.

-

4.5 REKLAMMATION

Jag kontrollerar alltid mina varor noga när jag får dem från mina leverantörer samt innan jag skickar dem till dig som kund. Skulle du få en trasig vara så kontakta mig så fort som möjligt och beskriv felet. Är en produkt skadad alternativt ej håller måttet vid användning och en reklamation ska göras är du välkommen att kontakta mig på info@naturboden.se med ditt ordernummer samt bifogad bild på den skadade varan där det framgår vad som är fel, så kan jag enkelt hantera din reklamation på bästa sätt

Jag följer konsumentköplagen där reklamationsrätten är tre år. Vid reklamation uppger du ordernummer samt fel/skada på varan. Vid en eventuell retur är det viktigt att varan förpackas på ett sådant sätt att den inte riskerar att skadas. Jag kontrollerar alla returnerade produkter noga och vid ett giltigt returärende står vi för frakten.

Vid en eventuell tvist har jag som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Det är också Allmänna Reklamationsnämnden du kan vända dig till för att få en tvist prövad. Naturboden förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med likvärdig i de fall identisk vara ej finns tillgänglig. Vid reklamation där kund ej begär ny vara ska Ankor i Sverige återbetala ordersumman eller makulera fakturan inom 30 dagar från det datum som den returnerade varan mottagits.

-

5. INTEGRITETSPOLICY

5.1 VAD GÖR JAG MED DIN INFORMATION?

När du köper något från min butik samlar jag in personlig information som du ger mig, till exempel ditt namn, adress och e-postadress, som en del av köp- och sälj-processen.

När du tittar runt i min butik får jag också automatiskt information om din dators IP-adress för att jag ska få reda på vilken webbläsare och vilket operativsystem du använder.

-

5.2 MARKNADSFÖRING VIA E-POST

Om du ger mig tillåtelse, kan jag skicka e-post om butiken, nya produkter och andra uppdateringar.

-

5.3 SAMTYCKE

När du ger mig personlig information för att slutföra en transaktion, verifiera ditt kontokort, göra en beställning, hantera en leverans eller returnera ett köp, samtycker du till att jag samlar in information och använder för detta syfte.

Om jag ber dig om personlig information för annat syfte, t.ex. marknadsföring, kommer jag antingen att be dig direkt så att du kan godkänna detta eller ge dig möjligheten att säga nej.

-

5.4 ÅTERKALLANDE AV SAMTYCKE

Om du ångrar dig och inte vill att jag kontaktar dig, samlar in information eller använder dina uppgifter, kan du när som helst kontakta mig via e-post info@naturboden.se eller skicka brev till: Naturboden, Gransbergsvägen 26, 13973 DJURHAMN.

-

5.5 OFFENTLIGGÖRANDE

Jag kan lämna ut din personliga information om lagen kräver det eller om du bryter mot våra Användarvillkor.

-

5.6 One.com

Min butik hostas av One.com. De ger mig tillgång till e-handelsplattformen som gör att jag kan sälja mina produkter och tjänster till dig. Dina data lagras via One.coms datalagring, databaser och i One.coms generella applikation. De lagrar dina data på en säker server bakom en brandvägg.

-

5.7 BETALNING

Om du väljer direktbetalning för att slutföra köpet kan tredje part komma att använda din kontokortsinformation för detta ändamål. Se 5.8.

-

5.8 TREDJEPARTSTJÄNSTER

Generellt kommer tredjepartsleverantörer som jag använder endast att samla in, använda och lämna ut din information i den utsträckning som krävs för att de ska kunna leverera sina tjänster till mig.

Vissa tredjepartsleverantörer, t.ex. de som arbetar med betalningar och betalningstransaktioner, har sina egna integritetspolicys för den information som jag måste lämna ut för att de ska kunna genomföra dina inköpsrelaterade transaktioner. För dessa leverantörer, rekommenderar jag att du läser deras integritetspolicys så att du förstår på vilket sätt dessa leverantörer hanterar din personliga information.

Tänk också på att vissa leverantörer kan ha sin verksamhet eller anläggningar i en annan jurisdiktion än antingen du eller mig. Det innebär att om du väljer att gå vidare med en transaktion som involverar en tredje part kan din information omfattas av lagarna i den jurisdiktion där denna tredje part har sin verksamhet eller sina anläggningar. När du lämnar min butiks hemsida eller omdirigeras till en tredje parts hemsida eller applikation, omfattas du inte längre av denna Integritetspolicy eller min hemsidas Användarvillkor.

-

5.9 LÄNKAR

När du klickar på länkar i min butik, kan de leda dig bort från min hemsida. Jag är inte ansvarig för integritetspolicys på andra hemsidor och uppmanar dig att läsa dessa hemsidors integritetspolicys.

-

5.10 SÄKERHET

För att skydda din personliga information vidtar jag försiktighetsåtgärder och följer branschens bästa praxis för att se till att informationen inte försvinner, missbrukas, nås, avslöjas, ändras eller förstörs. Om du förser mig med kontokortsinformation krypteras informationen med Secure Socket Layer-teknik (SSL) och lagras med AES-256 kryptering.

-

5.11 ÅLDERSGRÄNS

När du använder denna hemsida bekräftar du att du är myndig i det land där du bor, alternativt att du är myndig i det land eller den stat du bor i och har gett mig ditt samtycke till att dina minderåriga barn använder denna hemsida.

-

6. ÄNDRINGAR AV DESSA ANVÄNDARVILLKOR

Jag förbehåller mig rätten att ändra dessa Användarvillkor när som helst, så var vänlig och kontrollera dem regelbundet.

Förändringar och förtydliganden träder i kraft omedelbart efter att de publicerats på hemsidan.

Om jag gör väsentliga ändringar i den här policyn kommer jag att meddela dig här att policyn har uppdaterats, så att du vet vilken information vi samlar in, hur vi använder den, och under vilka omständigheter, om några, jag använder och/eller offentliggör den.

Om min butik förvärvas eller slås samman med ett annat företag, kan dina uppgifter överföras till de nya ägarna så att de kan fortsätta att sälja produkter till dig.

-

7 MILJÖPOLICY

Naturboden har ett stort miljöfokus.


Jag använder bara hållbart tillverkade emballage när jag skickar till kunder. Jag återanvänder också mycket material (både emballage och packmaterial) vilket gör att emballaget kan ha olika utseende. 


Jag försöker i möjligaste mån att lägga större beställningar från tryckeri och leverantörer, för att minska antalet transporter.

Jag är också noga med att våra produkter är hållbart producerade (i den mån det är möjligt) och att produkten i sin tur på något vis gynnar djur och naturliv.


Naturboden är medlem i Stripe Climate. Det innebär att när du väljer kortbetalning i kassan avsätts 1% av ditt köp för upptag av CO₂ ur atmosfären.

-

Företagsinformation:

Naturboden

Ägare: Anna Olsson

Organisationsnummer: 700824-0207

Enskild firma.


Företagsadress:

Naturboden

Gransbergsvägen 26

13973 DJURHAMN